تبلیغات
KHAKRIZ313.IR - حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه..
KHAKRIZ313.IR
نزدیک‌ترین نقطه به دشمن . . .


ابزار و قالب وبلاگ

نظر شما در خصوص پایگاه اینترنتی خاکریز چیست؟








وصیت شهدا
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • کل بازدیدها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین به روز رسانی :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
پخش زنده حرم حدیث موضوعی
روزشمار غدیر مهدویت امام زمان (عج)
پیج رنک گوگل

"دولتمردان محترم چه مشکلی در سند 2030 دیدند که شرط تحفظ و لزوم رعایت شریعت در این سند را کردند؟ حتماً مشکلی یافتند، پس آیا بهتر نبود احتیاط بیشتری نسبت بدان شود؟، اگر این سند مشکلی با قانون اساسی و اسناد بالادستی ندارد، چرا از طریق عادی یعنی تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش نرفت و با تصویب دولت دستور اجرایی کردن آن صادر شد؟"

خبرگزاری فارس: 10 نکته سؤال برانگیز سند 2030 به روایت حجت‌الاسلام خسروپناه

به گزارش خاکریز، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه "رئیس مؤسسه ی حکمت و فلسفه "در پاسخ به سؤال جمعی از جوانان دانشگاهی نسبت به سند 2030 که در کانال شخصی‌اش منتشر کرد، این گونه پاسخ داد: همانگونه که مستحضرید، در این روزها بحث های فراوان درباره ی نقد یا تأیید این سند گفته و نوشته شده است. تأکید بنده این است که این بحث مهم فرهنگی، سیاسی و حزبی و جناحی نشود و با رویکرد کاملاً فرهنگی تحلیل شود و با همین رویکرد، 10 نکته ی مهم در باب سند 2030 عرض کنم...

اول: اگر این سند الزام‌آور نیست، چه اصراری بر امضا و اجرایی کردنش است و چرا اینقدر عجله در عملیاتی کردنش وجود دارد؟ آیا نباید ملت فهیم ایران اسلامی بدانند؟ آیا نیازی به مطالعه و ارزیابی دقیق کارشناسانه از سوی نخبگان فرهنگی معتقد به منظومه ی فکری امام خمینی(رحمت الله علیه) نبود؟

دوم: با وجود اسناد بالادستی مصوب در نظام مثل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند مهندسی فرهنگی و نقشه ی جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی و غیره، چه حاجت به این سند؟

سوم: دولتمردان محترم چه مشکلی در سند 2030 دیدند که شرط تحفظ و لزوم رعایت شریعت در این سند را کردند. حتماً مشکلی یافتند، پس آیا بهتر نبود احتیاط بیشتری نسبت بدان شود؟

چهارم: ایران اسلامی با سابقه ی بیش از هزار سال حکمت و فلسفه و فقه و اخلاق، چرا باید در سبک زندگی و فرهنگ تعلیم و تربیت تابع سندی باشد که زاییده ی مبانی معرفتی و ارزشی دیگری است. اینکه برخی از کشورهای اسلامی دیگر بدون تحفظ این سند را پذیرفته‌اند، دلیلی بر پذیرش این سند از سوی ایران اسلامی با فرهنگ حکمی هزار ساله نیست و چه قیاس مع‌الفارقی از دبیر یونسکو در ایران!!!

پنجم: آیا این سند تعهد است و یا توصیه؟ برخی از موافقان این سند معتقدند که این سند توصیه است، اما در 17 جای سند بحث تعهد مطرح شده و همچنین 150 مورد در این سند کلمه ی تضمین آمده. آیا با وجود 150 بار تکرار کلمه ی تضمین و 17 بار تکرار کلمه ی تعهد این سند واقعاً یک توصیه است؟

ششم: این سند با چند سند مانند سند توسعه ی پایدار و غیره ارتباط مستقیم و غیرمستقیم دارد و لذا اگر چه به صراحت از همجنس گرایی و حذف فرهنگ شهادت در این سند چیزی نیامده است، ولی باید این سند از اسناد وابسته تبعیت کند و حمایت از خانواده را در تعریف خانواده ی قرن 21 معنا کند. بهتر است دبیر محترم یونسکو در ایران، تعریف خانواده از نظر یونسکو را شفاف بیان کند و به این پرسش‌ها صادقانه پاسخ دهد. آیا زندگی همجنسگرایان در تعریف یونسکو مصداق خانواده هست یا نیست؟ آیا با وجود ثبت عزاداری در یونسکو می‌توان مطابق سند 2030 و اسناد مرتبط، ترویج فرهنگ شهادت را در کتب درسی درج کرد.

هفتم: سبک زندگی‌ای که سند 2030 بیان کرده است مبتنی بر کدام مبنای فلسفی است؟ چون هیچ سند فرهنگی و ارزشی نمی تواند فاقد مبانی فلسفی باشد، آیا فلسفه ی نسبی‌گرایی و پست مدرن قرن 21 غرب یا مبتنی بر حکمت اسلامی است؟ چون فعلاً در دنیا این دو مکتب فلسفی رئالیسم حکمی و نسبی‌گرایی غربی جریان دارد. بی‌شک مسلمانان آگاه به حکمت اسلامی این سند را ننوشته‌اند، پس باید این سند مبتنی بر فلسفه ی معاصر نسبی‌گرایی غرب نوشته شده باشد، حال آیا چنین سندی می‌تواند برای ایران اسلامی دارای حکمت هزار ساله، مقبولیت داشته باشد.

هشتم: سابقه و سیره ی عملی بیانیه‌ها و اسناد به این شکل است که ابتدا به صورت بیانیه و سند ارایه می‌شود و بعد به شکل کنوانسیون، جزیی از سازمان ملل می‌گردد و تخلف از آن را تخلف از مصوبات سازمان ملل می‌شمارند و همچون مباحث هسته‌ای کشور را یا گرفتار تحریم‌های شدید یا عقب‌ماندگی می‌نماید.

نهم: سؤال مهم بنده از مسئولان اجرایی کشور این است آیا مسأله ی اصلی کشور در حال حاضر، سند 2030 بود و آیا واقعاً مشکلات فرهنگی کشور با این سند حل می‌شود، یا صرفاً امضای این سند ما را در بستر نزدیک شدن به غرب نسبی‌گرا و در نتیجه گرفتار باتلاق بحران بی‌هویتی خواهد کرد؟

دهم: اگر این سند مشکلی با قانون اساسی و اسناد بالادستی ندارد، چرا از طریق عادی یعنی تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش نرفت و با تصویب دولت دستور اجرایی کردن آن صادر شد؟

در پایان از دولت گرامی درخواست داریم فارغ از بحث‌های سیاسی، این قضیه فرهنگی را جدی بگیرد و از پذیرش آن منصرف شود و آن را ابطال کرده و به یونسکو برگرداند، چرا که خیر دنیا و آخرت همه ی ما در دفاع از ارزش‌های اسلامی است.

*فارس



برچسب ها : حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه ,  سند2030 , 
نوشته شده توسط : قرارگاه جهاد فرهنگی، طبقه بندی شده در :فرهنگی ,